دستگاه یخساز

اطلاعات مفید برای انتخاب دستگاه یخساز

دستگاه یخساز

اطلاعات مفید برای انتخاب دستگاه یخساز

دستگاه یخساز

برای عضویت در قسمت مقالات آرمینکو عدد 1970 و برای عضویت در خبرنامه عدد 1 را به شماره 02188832000 پیامک نمایید.

بایگانی
نویسندگان
چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۰۴:۰۱ ب.ظ

عیب یابی سیستم های تبرید 3

استفاده از سوپرهیت برای عیب یابی

دمای سوپرهیت می تواند مشکلات مختلف سیستم را نشان دهد؛ از جمله گرفتگی فیلتر درایر، شارژ اضافی سیستم، کمبود شارژ سیستم، خرابی شیر انبساط، ایجاد گرفتگی بر سر راه جریان هوا در اواپراتور، یا جهت نادرست هوای فن. برای شروع اگر دمای اندازه گیری شده سوپرهیت کم باشد نشان می دهد که مبرد مایع ممکن است به کمپرسور برسد، (برگشت مایع به کمپرسور).

در حالت عادی دمای مبرد وارد شده به کمپرسور به اندازه کافی بالاتر از دمای تبخیر مبرد در اواپراتور است تا اطمینان حاصل شود که کمپرسور فقط بخار و فاقد مبرد مایع را به خود وادار می کند. در سیستم های سنتی تبرید که از دستگاه های اندازه گیری مکانیکی مانند شیر انبساط ترموستاتیک TXV یا لوله موییند استفاده می کنند، دمای سوپر هیت بین 8 تا 20 درجه فارنهایت متغیر است. در سیستم های جدیدتر که از شیرهای انبساط الکترونیکی و کنترل کننده ها استفاده می کنند، می توان تنظیمات سوپر هیت را بر روی حداقل 5 تا 10 درجه فارنهایت تنظیم کرد.

دمای سوپرهیت کم و یا نزدیک به صفر نشان می دهد که مبرد به اندازه کافی در داخل اواپراتور گرما را به خود جذب نکرده است تا کاملأ به بخار سوپرهیت تبدیل شود. مبرد مایع وارد شده به داخل کمپرسور، به طور معمول باعث ضربه به کمپرسور می شود که می تواند به سوپاپ های کمپرسور و یا اجزای مکانیکی داخلی آن آسیب برساند. علاوه بر این، مبرد مایع در کمپرسور، هنگامی که با روغن مخلوط شود روغن کاری را کاهش داده و سایش را افزایش می دهد و باعث بروز خرابی های زودرس می شود. از طرف دیگر اگر دمای سوپر هیت بیش از 20 درجه فارنهایت تا 30 درجه فارنهایت باشد، این نشان می دهد مبرد گرمای بیشتری را نسبت به حالت عادی به خود جذب کرده و یا اینکه مبرد کمی توسط شیر انبساط وارد اواپراتور می شود و اصطلاحأ اواپراتور گرسنه است. دلایل احتمالی این وضعیت شامل گرفتگی شیر انبساط، تنظیم نادرست و یا خرابی آن است. اشکالات دیگر مربوط به سوپرهیت می تواند نشانگر کمبود شارژ مبرد در سیستم، رطوبت موجود در سیستم، گرفتگی فیلتر درایر یا بار سرمایشی بیش از حد در اواپراتور باشد.

استفاده از سابکول برای عیب یابی

مقدار نامناسب سابکول می تواند مشکلات مختلف سیستم اعم از شارژ اضافی مبرد، کمبود شارژ مبرد در سیستم، گرفتگی خط مایع یا جریان هوای ناکافی کندانسور را نشان دهد(یا کمبود جریان آب در هنگام استفاده از کندانسور های آب خنک) مبرد به طور معمول بین 10 تا 20 درجه فارنهایت در زمان خروج از کندانسور سابکول می شود، با این حال برخی از تجهیزات مدرن ممکن است این مقدار را تا 4 درجه فارنهایت کاهش دهند تا تنها حداقل استاندارد ها را برآورده سازند.

به عنوان مثال، دمای سابکول خوانده شده اگر بین صفر تا 10 درجه فارنهایت قرار گیرد؛ حاکی از این است که مبرد  داغ حرارت جذب شده را به اندازه کافی؛ در کندانسور از دست نداده است. علل احتمالی این وضعیت عبارتند از عدم گردش هوای کافی بر روی کویل های کندانسور، مشکلات شیر انبساط از قبیل تغذیه بیش از حد مبرد در اواپراتور به دلیل تنظیم نا صحیح و باز بودن این شیر به مدت طولانی، یا ممکن است سیستم دچار کمبود مبرد باشد. اغلب اوقات مشکل این است که سطح کویل کندانسور کثیف است، که با پاکسازی کندانسور، می توان جریان هوای مناسب تری را روی آن ایجاد کرد. مقدار سابکول زیاد بدان معنی است که مبرد بیش از حد طبیعی خنک می شود. دلیل احتمالی می تواند شامل شارژ اضافی مبرد در سیستم، گرفتگی شیر انبساط، عدم تنظیم صحیح و یا خرابی هدپرشر کنترل، در شرایطی که دمای هوای بیرون کم است، باشد.

اصول سیکل تبرید و خلاصه عیب یابی

دفعه بعدی که از شما خواسته می شود تا تجهیزات تبرید را سرویس یا نگه داری کنید، به یاد داشته باشید که صبور باشید و اصولی را که در اینجا آموخته اید؛ به کار بگیرید. سوپر هیت و سابکول را دستگاه بررسی کنید؛ مطمئن شوید که تمام سطوح کویل ها تمیز و فن ها در جهت صحیح در حال کار هنستند. باید ابزار و دانش مناسبی داشته باشید تا از این اصول استفاده کنید.

تجهیزات اندازه گیری مانند ترمومتر و گیج مانیفولد به شما کمک می کنند تا مشکل را به درستی و در اولین بازدید حل کنید.

مرجع : Fluke Corporation Bulletins-Troubleshooting HVAC/R systems using refrigerant superheat and subcooling.

اقتباس از مجله انجمن صنعت تأسیسات

  • آرمین کو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی