دستگاه یخساز

اطلاعات مفید برای انتخاب دستگاه یخساز

دستگاه یخساز

اطلاعات مفید برای انتخاب دستگاه یخساز

دستگاه یخساز

برای عضویت در قسمت مقالات آرمینکو عدد 1970 و برای عضویت در خبرنامه عدد 1 را به شماره 02188832000 پیامک نمایید.

بایگانی
نویسندگان

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

با استفاده از اندازه گیری دمای سوپرهیت و سابکول

 

نگهداری پیشگیرانه، عیب یابی و خدمات دهی سیستم های برودتی و تهویه مطبوع می تواند یک فرآیند چالش برانگیز برای افراد کم تجربه و هم چنین تکنسین های با تجربه تهویه مطبوع باشد. صرف نظر از تجربه، ابزار و تجهیزات و یا موقعیت مکانی برای عیب یابی سیستم ها، ضروری است که شما درک کاملی از اصول تبرید داشته باشید؛ از جمله اصول کارکرد سوپرهیت و سابکول. شما همچنین باید از ابزار های مناسب و دانش لازم برای استفاده از این اصول جهت به کار بردن سریع این ابزار ها برخوردار باشید. تکنیک های عیب یابی معمولأ نیاز به دانش هم زمان از دما، فشار، ولتاژ و مقادیر جریان در یک سیستم دارند؛ به این معنی که اندازه گیری یک پارامتر به تنهایی نمی تواند تحلیل کاملی از سیستم بدهد. غالبأ به چندین ابزار در کنار هم نیاز است.

این مقاله اطلاعاتی را در مورد عیب یابی سیستم های تبرید را با استفاده از اصول سوپرهیت و سابکول در تجهیزات تبرید فراهم می کند. این روش همچنین به شما گزینه های مناسبی را برای انجام برخی از کارهای عیب یابی معمولی با استفاده از دماسنج ها، مولتی مترهای دیجیتال، گیج مانیفولد و لوازم جانبی تهویه و تبرید آموزش می دهد. اصول اولیه تبرید در اینجا صرفأ برای نشان دادن اینکه چگونه دماسنج های دیجیتال، مولتی متر ها و لوازم جانبی اندازه گیری  می توانند سرویس دهی و نگهداری سیستم های تهویه و تبرید را ساده، سریع و دقیق انجام دهند، ارائه شده است.

¢ سیکل تبرید

بر اساس این اصل که حرارت به طور طبیعی از مناطق گرم تر به مناطق خنک تر جریان می بابد، سیکل تبرید شامل هفت مرحله است :

  1. فشرده سازی گاز داغ
  2. خنک کردن
  3. چگالش
  4. سابکول
  5. انبساط
  6. تبخیر
  7. سوپرهیت

یک سیستم تبرید اولیه تراکم بخار از چهار مؤلفه اصلی تشکیل شده است؛ شیر انبساط، اواپراتور، کمپرسور و کندانسور (شکل 1)

کمپرسور، فشار بخار را به یک نقطه جوشش پایین تر از دمای کندانس افزایش می دهد. به عبارت دیگر، کمپرسور نقطه جوش مبرد را تا جایی افزایش می دهد که در آن هوای بیرون(یا آب در گردش در کندانسور) بتواند به عنوان سیال خنک کننده، مبرد را به مایع متراکم تبدیل کند. پاس های اضافی در کویل کندانسور، مبرد مایع را تا زیر نقطه اشباع خنک می کند تا اطمینان حاصل شود که مایع باقی می ماند زیرا در مسیر حرکت به اواپراتور، مبرد افت فشار را تجربه می کند. این خنک کردن تا کمتر از دمای اشباع در کندانسور، سابکول نام دارد. یک شیر انبساط در ورودی اواپراتور به عنوان (سد) عمل می کند تا جریان را کاهش داده و فشار مبرد را به یک نقطه جوش پایین تر کاهش دهد. این نقطه جوش جدید کمتر از دمای میانگین(هوا یا آب) قرار دارد به طوری که هوا یا آب در سراسر اواپراتور باعث جوشیدن مبرد می شود. پس از آنکه همه مبرد موجود در اواپراتور، به بخار تبدیل شد؛ از طریق پاس های اضافی در اواپراتور، مبرد گرمای بیشتری را جذب می کند. به مقدار افزایش دمای مبرد بخار تا بالاتر از دمای جوش، سوپرهیت گفته می شود.

کمپرسور ضمن بالا بردن دمای گاز، آن را تا فشار زیاد متراکم می کند. سپس گاز داغی که به کندانسور تحویل داده می شود، گرمای ذخیره شده در مبرد را دفع می کند و به طور پایدار، گاز را به حالت مایع تبدیل می کند. وقتی مایع تحت فشار زیاد به شیر انبساط برسد، سیکل شروع می شود. در زمان سرویس دهی بیشتر سیستم های برودتی، دما و فشار برای تعیین عملکرد سیستم توسط تکنسین اندازه گیری می شود. رصد دقیق دما و فشار برای تدیید کنترل و عملکرد مناسب، می تواند عمر طولانی تر سیستم را تضمین کرده و مصرف انرژی را  کاهش دهد. اغلب، دما ها یا فشار های اندازه گیری شده در نقاط کلیدی یک سیستم می تواند نقاط دارای اشکال را نشان دهد. نمونه هایی از این اندازه گیری ها در زیر آمده اند.

ادامه دارد....

  • آرمین کو